سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با سرکوب شدید شیعیان یمن توسط ارتش این کشور دولت سعودی نیز به تخریب خانه‌های آنها پرداخت.

حمله جدید نیرو‌های نظامی یمن به شیعیان این کشور از 26 بهمن (15 فوریه) ابعاد تازه‌ای یافت و تاکنون افزون بر 100 تن کشته شدند که به گفته یک مقام ارتش یمن به آسوشیتد‌پرس حدود 90 تن از این کشته‌ها از سربازان ارتش بوده‌اند که شامل شش کشته در روز دوشنبه است.

یک مقام رسمی دیگر یمن که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: نیروهای دولتی مناطقی از شهر صعده که گفته می‌شود حامیان عبدالمالک الحوثی رهبر شیعیان معترض در آنجا پنهان شده‌ را بمباران کردند. درپی این حوادث الحوثی دولت یمن را به اعمال خشونت برای پایان دادن به مناقشه‌ی حال حاضر در این کشور به جای پیش گرفتن مسیر صلح طلبانه متهم کرد.

این افراد مخالف بخشی از یک گروه با نام «معتقدان مومن جوان» هستند که دولت یمن را به انجام فساد و نزدیکی بیش از حد به کشورهای غربی متهم می‌کنند.

 از سوی دیگر به موازات سرکوب شیعیان یمن توسط ارتش این کشور دیروزنیروهای سعودی بدون هر گونه اطلاع قبلی و به‌رغم اطلاع مرزبانان یمنی، با ورود به استان صعده یمن، منازل شیعیان را در منطقه "شدا" ویران کردند.

مقامات سعودی با تأیید این خبر ادعا کرده‌اند که این خانه‌ها بر اساس توافق‌نامه جده که بین دولت یمن و دولت عربستان‌سعودی منعقد شده، بخشی از خاک عربستان به شمار می‌رود و بنا بر این نظامیان سعودی حق دارند این خانه‌ها را تخریب کنند.

در پی اقدام تحریک‌برانگیز نظامیان سعودی در تخریب این خانه‌ها، ده‌ها خانوار شیعه یمنی آواره شده و به دامنه کوه‌ها پناه برده‌اند.

خانواده‌های آواره، اوضاع معیشتی بسیار سختی دارند اما دولت یمن که روابط بسیار خوبی با سعودی‌ها دارد از ارائه کوچک‌ترین امکانات و خدماتی به این افراد خودداری کرده است.

کد خبر 16215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز